Met Love it Clean willen wij niet alleen bijdragen aan het schoner maken van onze huizen, maar ook van het milieu.
De verwerking van industrieel en consumptieafval vormt één van de belangrijkste milieukwesties. Onze oceanen, onze landbouw en onze levenskwaliteit hangen uiteindelijk af van de manier waarop bedrijven en consumenten de impact van de mens op de aarde benaderen. De aanwezigheid van afval in de natuur is een wereldwijd probleem dat moet worden aangepakt. Als wereldwijd gekende fabrikant van schoonmaakproducten zijn wij verantwoordelijk voor het behoud van onze planeet met het oog op de toekomstige generaties.
We zullen blijven proberen de Aarde schoner te maken door onze ecologische voetafdruk te verminderen. Gedurende de hele levenscyclus van onze producten (van de toelevering tot het weggooien van de grondstoffen) beschouwen wij de milieucriteria als sleutelmaatregelen voor het toekomstige succes van ons bedrijf, en zetten wij ons in om de uitstekende prestaties van onze producten voortdurend te verbeteren.
We focussen op 3 domeinen waarin wij denken het verschil te kunnen maken:
• het maken van duurzame producten,
• het hergebruiken van materialen,
• het ontwerpen van producten die geen afval met zich meebrengen.
Onze producten met het logo ‘Love It Clean’ komen deze belofte na.
“Onze economie duurzaam maken is geen toeval, maar het rechtstreekse resultaat van de maatregelen die wij als bedrijven en consumenten nemen. We mogen fier zijn op al wat we tot nu toe bereikt hebben. Onze duurzame producten dragen bij tot de afvalbeperking, zonder in te boeten aan effectiviteit. De afgelopen jaren zijn we meer en meer gerecycleerde plastics gaan gebruiken in onze producten in hard plastic, gaande van 15% tot meer dan 40%. Bijna al onze plastic verpakkingen zijn recycleerbaar. Maar wij moeten ons voortdurend verbeteren en daar waar mogelijk het verschil maken. Daarom hebben wij ons bedrijfsinitiatief Love it Clean opgericht, dat onze diepe overtuiging belichaamt dat wij een bepaalde verantwoordelijkheid dragen ten opzichte van de toekomstige generaties. Voor de komende jaren zetten wij ons in om ambitieuze doelstellingen waar te maken en daarom hebben wij ‘The New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation’ ondertekend. Omdat wij op vlak van duurzame ontwikkeling geloven in de uitspraak ‘less is more’, willen wij onze afvalberg alsmaar kleiner maken, duurzame verpakkingen aanmoedigen, nieuw plastic elimineren en ons concentreren op wat wij het beste doen: duurzame producten van topkwaliteit maken.”
KARIN OVERBECK
CEO van Freudenberg Home and Cleaning Solutions GmbH (FHCS)
Recyclage en recycleerbaarheid zijn twee sleutelfacturen om zoveel mogelijke grondstoffen in de circulaire economie te houden. Door gerecycleerd plastic te gebruiken vermijden we dat waardevolle grondstoffen worden weggegooid en nooit meer gebruikt worden. Wij gebruiken alsmaar meer gerecycleerd materiaal in onze producten. Vandaag de dag wordt meer dan 40% van de onderdelen in hard plastic die worden gebruikt in onze schoonmaakproducten, vervaardigd uit gerecycleerde materialen. En we blijven werken aan nieuwe technologieën en methodes om meer plastic een tweede leven te geven als hoogwaardig Vileda-product. Door gerecycleerde materialen te gebruiken kunnen we de hoeveelheid afval terugdringen. Maar wat met de toekomstige producten? Opdat het plastic terug in de circulaire economie kan worden opgenomen, moet het eerst gesorteerd, ontbonden en gerecycleerd worden. Hoe harder het plastic, des te beter het gerecycleerd kan worden. Daarom vervaardigen wij onze plastic verpakkingen uit 100% recycleerbaar polypropyleen/polyethyleen.
Voor de verpakkingen in golfkarton gebruiken we materialen die afkomstig zijn van 100% gerecycleerd verpakkingsafval.